Kontakt:
Nathalie-edstrom@hotmail.com

RSS 2.0

TRÄNING!


Date: 2013-05-12 / Time: 23:20:51
Kategori: TRÄNING / 4 Kommentarer

Tänkte sammanställa min träningsvecka här och vad jag känner att jag fått ut av det och om det gett några resultat.
 
Jag och Maja bestämde ju att vår utmaning för veckan var att köra 1-5 tabataset per dag och 1*3 minuter planka. Vi tänkte skita i kolhydrater och socker först men kände att det blev att gå för hårt ut. Tabataintervaller är alltså uppbyggt på ett set på 4 minuter , man springer/joggar/utför någon pulshöjande aktivitet  20 sek, går 10 sek och fortsätter så tills 4 minuter gått och sedan gör man så många set man orkar. Om man bara ska köra kondition kanske man orkar 4-8 stycken (några springa, några styrkebaserade) men kör man ett styrketräningspass på gymet räcker ju bara ett set efteråt för då är förbränningen redan igång. Och jag kan lova er att detta är SKITjobbigt!! Prova jumping squats så får ni känna på L I D A.. hahah.
 
Såhär blev upplägget denna vecka:
 
SÖNDAG: 6 tabataset, varav 4 springa och 2 styrkebaserade. 1*3 plankan.
MÅNDAG: 30 min tung styrketräning för hela kroppen på gymet ( marklyft, benböj, rodd, axelpress osv.. det som aktiverar de stora musklerna och flera samtidigt) och 3 tabataset löpning ute. 3*1 min plankan.
TISDAG: 6 tabataset, varav 4 löpning och 2 styrkebaserade. 3*1 min plankan + övning dubbelplanka på varandra..
ONSDAG: ca 45 min tung styrketräning + avslut 2 tabataset. 3*1 min planka.
TORSDAG: ca 40 minuter styrketräning med avslut 1 tabataset (jumping squats) och 3*1 min planka.
FREDAG: Körde ca 2 tabataset hemma (benböjshopp, springa fort på stället) och lite övriga övningar med pilatesbollen samt plankan 3*1 min.
LÖRDAG: Körde 2 tabataset hemma (hopprepshopp utan hopprep) och 3*1 min planka.
SÖNDAG: 7 tabataset, varav 4 löpning och 3 styrkebaserade ( dips, armhävingar, jägarvila, jumping squats, utfall, upp och ner på bänk, båten paddla)
 
Shit vad mycket det ser ut som!! det är det ju också..vår utmaning var ju att kötta en hel vecka för att pressa oss själva lite :) men kroppen ska ju faktiskt vila från träning så nu återgår jag till ca 4 gånger i veckan men ska klämma in ett eller två tabataset i trx-banden efter varje styrkepass, så man får in konditionsbiten där också. Det som är så bra med tabata är att man kan göra 4-8 set på 20-30 minuter och det räcker och man är DÖDSTRÖTT!! Skitbra förbränning och man får bra konditon :)
 
Så vad har jag fått ut av denna vecka? Det har för det första varit jäkligt ROLIGT och jag har varit inne i ett tränings-flow och bara längtat till det.. Har liksom ställt mig 7 på morgonen direkt när jag vaknat och gjort en planka! Plankan ska jag fortsätta med, iallafall 1 min varje dag för det har verkligen gett resultat! känner hur magmusklerna är mycket mer hårda och i kombination med den periodiska fastan känns den också plattare. Tabataseten har fått mig att få upp flåset och förbättra min kondition men annars märker man inte jättestor skillnad på bara en vecka. Jag får återkomma när jag kört med allt detta i ett par veckor till och se om man ser några resultat :) man mår iallafall himla bra och känner sig frisk och stark! Mitt mål är att få mer definerade och synliga muskler och att minska lite på underhudsfettet. Vågen visade faktiskt -1 kg i torsdags men det kan ju bara vara vätska såhär i början och sen vill jag inte stirra mig blind på vågen utan vill gå på spegeln och hur jag tycker att min kropp känns.
 
NUFF SAID! Den nya utmaninne för denna vecka är att köra 10 plankor, 200 squats och 100 armhävningar på EN VECKA.. så man får dela upp det hur man vill, jag kommer ta lite varje dag :) för de dagar man inte kör nåt pass kan man klämma in en liten fem-minutare med detta. ÄR NI PÅ? jag ska träna på som vanligt nu men ni kan få en liten sammanställning varje veckoslut om ni vill.
 
Här får ni ett collage på de bilder jag och Maja skickat till varandra under träningsveckan för att sporra varandra hahahah..Är så glad att jag har en träningskompis som är disciplinerad och har en jävla anamma i sig!! <3
 
och sen en del oseriösa bilder på "duckies" alltså duck-faces.. vi hånar lite hur många tjejer faktiskt ser ut på bilder idag med detta oerhöra plut, ihoptryck med näsan och spända ögon.. sen har vi överdrivit liite då och gjort det i olika former.. HAHA! <3
 
 
 
GODNATT!!
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha ni två verkar vara riktigt roliga! en fråga ang, periodiska fastan. Hur funkar det? Vad är det du äter på en hel dag och när ska man inte äta? Alltså hur lägger du upp din dag med matintag? =))) kram Fanny

Svar: hihi.. Man fastar mellan ca 20-21 på kvällen fram till 12 dagen efter.. man får dricka te/kaffe/ligthläsk och vatten under fastan. Sen äter man bara precis som vanligt, man kan säga att man skippar frukosten egentligen =) så jag käkar lunch vid 12, ett mellis innan träning och middag runt 19-20, kram
Nathalie

2013-05-13 @ 10:13:52
Postat av: Lotta

Ha ha, den sista bilden på dig var ju klockren, skrattade ihjäl mig!! Håller med om att det ser så otroligt löjligt ut när alla tjejer måste köra duckface hela tiden, ser tjejer på stan som plutar ansträngt och inte ens vågar le, mycket finare med ett öppet leende, som du ofta har, tycker jag!

Svar: HAHA.. ja men eller hur, tilloch med IRL liksom.. ;) tack!kram
Nathalie

2013-05-13 @ 16:39:47
Postat av: Maja

Så skönt att du delar med dig av våra vackra bilder :-)

Svar: eller hur majis ;)
Nathalie

2013-05-13 @ 21:29:32
Postat av: lisa

kan du inte lägga upp video på träningsövningar ?:) grym blogg

Svar: gjorde en video för bara ett par veckor sedan med lite övningar, såg du den? :) more to come..kram
Nathalie

2013-05-14 @ 18:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback